Udstyr

For udstyrs freaks er triathlon en skøn sport! Det er ikke svært at købe sig fattig i udstyr, men mindre kan også gøre det. Til de kortere motionsstævner, hvor svømningen typisk foregår i svømmehal, kan man i virkeligheden nøjes med meget lidt. Med badetøj, svømmebriller, shorts, trøje, cykel, cykelhjelm og et par løbesko er man nået langt. På de længere distancer kan en våddragt være nødvendigt. Resten er i høj grad afhængig af hvor stort komfortniveau man ønsker, hvor mange penge man vil investere, hvor vigtig tiderne er (fx vægt og aerodynamik) og vigtigheden af at følge den dikterede mode.

I de kommende afsnit kan du læse om beklædning og udstyr. Men igen, som begynder på de kortere distancer, kan man nøjes med meget lidt. Måske har du allerede noge udstyr der kan bruges? Måske kan du låne dig frem eller købe noget brugt? Senere kan man altid optimere…

Det er meget vigtigt at alt beklædning og udstyr prøves grundigt af til træning, under konkurrencelignende forhold.

 

Beklædning

De fleste vælger et sæt tøj som kan anvendes hele konkurrencen igennem. Enten en triathlondragt eller et 2-delt sæt med tri-bukser og en tri-top. Tri-tøjet sidder tæt og er lavet i hurtigtørrende og svedtransporterende materialer. Bukserne eller tri-dragten har et siddeindlæg som øger komforten på cyklingen.

Hvis det er koldt under cyklingen vælger mange at køre med “løse ærmer” og evt. en vest eller cykeltrøje.

Der findes specifikke tri-cykelsko, som er beregnet til køre uden strømper og er lettere at få af og på end almindelige cykelsko. Ofte er tri-cykelskoene også lavet i et hurtigt tørrende materiale. Men afhængig af ambitionsniveau kan almindelige cykelsko fint bruges. Der er vigtigt at cykelskoenes pasform er god og at de behagelige at have på i længere tid.

Det er påbudt at køre med en godkendt cykelhjelm. Nogle vægler at køre med enkeltstartshjelm for at optimere aerodynamikken, men en ganske almindelig cykelhjelm kan fint bruges.

En del kører med solbriller på cykling, og nogle vælger også at løbe med brillerne. Hvis man skal kunne løbe med brillerne, skal de sidde godt.

På kort-distance vælger mange at løbe uden strømper. På de længere distancer vægler nogle at løbe i kompressionstrømper eller evt. kompressions “tubes”, der kan haves på under hele konkurrencen. Almindelig løbestrømper kan også gøre det.

På de længere distancer vælger en del at løbe med kasket.

Vælg et par løbesko med god pasform og som passer til din løbestil og vægt. Skal skiftet mellem cykling og løb går hurtigt findes der forskellige typer tri-snørebånd, som oftest er en elastik med en hurtig-spænde funktion. Alternativt har de fleste skobutikker “plastik dimser” beregnet til børnesko, som sættes på almindelig snørrebånd. Alternativt kan man købe elastik i sy-butik og selv lave elastiksnørebånd. Særligt på de længere distancer, skal man dog være sikker på, at løbeskoene sidder godt og bliver siddende.

 

Svømning

Hvis vandtemperaturen er under 14 grader på distancer til og 1500m er det påbudt at anvende våddragt. Hvis svømmedistancen er over 1500m er det påbudt at bruge våddragt, hvis vandtemperaturen er under 16 grader. Det betyder i praksis at en del danske konkurrencer i princippet kan gennemføres uden brug af våddragt. -Så skal man kun køre enkelte, kortere konkurrencer er der ingen grund til at investere i en våddragt -eller måske kan man låne sig frem. Nogle forhandlere lejer også våddragter ud. Når det er sagt vil de fleste begyndere, uden svømmebaggrund, opnå en markant forbedring ved at anvende våddragt. På ½ ironman distancen og især på ironman distance er det oftest nødvendigt at investere i en våddragt.

Der findes mange fabrikater og mange prisklasser, men det allervigtigste er at våddragten passer. Udover herre- og damemodeller findes våddragterne i et varierende antal størrelser. Våddragten skal sidde tæt, så der ikke kommer udnødigt vand ind, men samtidig skal bevægelsesfriheden være god især omkring skulderen. Nogle fabrikater tilbyder at man kan prøve at svømme i våddragten inden man evt. køber den (foregår ofte som et klubarrangement).

Det er ofte pålagt at svømme med badehætte til konkurrencer. Ofte udleveres badehætten dog af arrangøren. Til træning i åbentvand er det også en fordel med en badehætte -dels fordi den holder lidt på varmen, men ikke mindst fordi eventuelle både/kajakker og andre svømmere lettere kan se dig. Vælg derfor en badehætte i en tydelig farve fx gul eller rød.

Især i åbentvand er et par gode svømmebriller vigtigt. I solskinsvejr kan det være en fordel med briller med mørkt glas eller spejlglas. Brillerne skal sidde godt og slutte tæt, så der ikke trænger vand ind.

 

Cykling

Her er der virkelig mulighed for at bruge spareskillingerne. Cykel, konkurrencehjul, wattmåler, aerohjelm, cykelsko og alverdens “uundværligt” tilbehør….

Udbudet er enkeltstartscykler er stort og der er mulighed for at optimere aerodynamikken. Men en almindelig racercykel kan fint bruges og med en triahlonbøjle når man langt. Det er vigtig at man sidder godt på cyklen og vender sig til posiotion i triathlonbøjlen. Hvis man vælger en racercykel er det vigtigt at den ikke er for stor. Ved at investere i en sadelpind med et “knæk” eller et særligt beslag, kan komme længere frem på cyklen og få en position der minder mere om postionen på en enkelstartscykel. I den sammenhæng kan det være nødvendigt med en ny frempind.

Fornemmelsen med lette og aerodynamiske konkurrencehjul er en skøn, men også dyr, fornøjelse. Start med de hjul der sidder på cyklen, så kan man altid optimere senere hvis man (og konen/manden) synes:-)

En cykelcomputer eller GPS ur kan efterhånden fåes til fornuftig pris. GPS uret, gerne med puls, kan desuden bruges på løb. Multisportsure er stadig relativt dyre, men mindre kan også gøre det. Hvis man kun bruger uret til cykling og løb behøver det ikke at være 100% vandtæt.

På de længere distancer (og til træningen) er der ofte behov for at kunne medbringe 2-3 flasker på cyklen. På almindelig racer cykler kan der ofte sidde 2 flasker på cyklens stel, mens der på visse enkeltstartscykler kun er plads til en flaske. Mange vælger en løsning med 1-2 flasker i en holder bag sadlen og/eller en flaske på tri-styret. Der findes utallige muligheder, så brug lidt tid på at undersøge hvad der dækker dine behov og passer på din cykel.

Eventuelle gels og energibarer kan tapes på cyklens overrør, puttes i en baglomme eller man kan investere i en “bentobox” (lille taske til overrøret).

Punkteringer og andre defekter må man selv klare, så det er nødvendigt at medbringe dækjern, slanger, pumpe og evt. et lille multitool. Med opfindsomhed og tape kan man klare sig og alternativt med en sadeltaske. Nogle flaskeholdere til bag sadlen har også mulighed for at opbevare “reservedelene”.

 

Løb

Udover beklædning og løbesko, behøver man ikke meget andet end evt. et ur. Det kan være et GPS ur (gerne med puls), som ligeledes kan bruges på cykling. Det er rart at have et ur dels til træning og dels til at holde et bestemt pace under konkurrencen.

 

Go to Top