Opstart

Ikke kun ironman

Mange forbinder triathlon med ironman, men triathlon kan dyrkes på alle niveauer og distancer. De tre discipliner giver mulighed for alsigdig træning. Nogle er netop startet på triathlon fordi de fx har haft en løbe-skade. I triathlon har du mulighed for at vedligeholde eller opbygge en god form med cykling og svømning, samtigdig med at du forsigtig kan starte med løb igen. Læs mere om triathlon og distancer her.

Find en triathlonklub

Hvis du vil stifte nærmere bekendtskab med triathlon-sporten og opleve træningsfællesskab, er det oplagt at finde en triathlonklub i nærheden af hvor du bor. Der er mange triathlonklubber i hele landet. De fleste triathlonklubber har fællestræning i både svømning, cykling og løb flere gange om ugen. Ofte er tilknyttet trænere til de enkelte træningspas og du kan opleve fællesskab og få gode råd fra erfarne triathleter. Klubtræningen er også en god hjælp når der skal trænes langt eller hårdt.

Særligt hvis svømningen skal læres fra bunden, er det oplagt at starte i efteråret så vinteren kan bruges til at forbedre teknikken og øge mængden og intensiteten.

Forvent ikke at få en individuel træningsplan når melder dig ind i en klub. Men alene ved at følge klubtræningen er man ofte et godt stykke på vej.

Nogle vælger at hyre en privat træner, mens andre selv sætter sig ind i de grundlæggende træningsprincipper og evt. får hjælp fra de mere erfarne i klubben.

En del klubber arrangerer fællesture til triathlon konkurrencer og evt. træningslejre eller træningsweekender.

Inden opstart i en triathlonklub er det fordel at have en “rimelig grundform”. Ikke alle triathlonklubber har dicideret begyndertræning og måske skal du kun deltage i udvalgte træningspas i starten.

Udstyr

Inden du køber dig fattig kan du læse mere her.

Træning

Se et eksempel på en 10 ugers træningsplan til 1/10 triathlon for en absolut begynder her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Go to Top