Svømmeprogrammer – triathlon

Få inspiration til svømmetræningen! Her på siden kan du downloade (PDF) og printe svømmeprogrammer.

Da svømmeprogrammerne er fra forskellige personer, varierer det hvordan fx intensiteten angives. Tjek evt. ordlisten nederst.

 

Tak til bidragsyderne.

 

Janni Selmer:

Janni 1600m (nybegynder)

Janni 2000m (teknik)

Janni 3000m (anderledes)

Janni 3000m (en herlig time)

Janni 3950m (distance)

Janni 4200m (distance)

Janni 4500m (distance)

 

 

Jacob Pallesen:

Jacob 3500m (teknik)

Jacob 4000m (sprint mv.)

Jacob 5000m (Tema20)

Jacob 5400m (distance)

Jacob 6150m (distance)

Læs mere om Jacob Pallesen 

 

 

Marc Lennards (Svømmetræner SMT-Silkeborg):

Marc 2400m

Marc 2500m

Marc 3000m(1)

Marc 3000m(2)

Marc 3200m(1)

Marc 3200m(2)

Marc 3800m

Marc 4600m

 

Rasmus Stubager:

Rasmus 4400m (tri)

Rasmus 4450m (tri)

Rasmus 4500m (tri)

Rasmus 4500m (tri) 2

Rasmus 4600m (tri)

Rasmus 4900m (tri)

Rasmus 4950m (tri)

Rasmus 5000m (tri)

Rasmus 5400m (tri)

Rasmus 5450m (tri)

Læs mere om Rasmus Stubager

 

Begynderprogrammer:

Begynder 1000m

Begynder 1500m

Begynder 1500m (2)

Begynder 1600m

Begynder 1700m

Begynder 2100m

 

 

 

ORDLISTE:

 

Løs:

Rolig svømning

 

Progressivt (prog):

Fx 4x200m, prog 1-4, betyder at tempoet øges for hver 200m. Dvs den første 200m er den langsomste og den sidste 200m er den hurtigste.

 

Negativ split:

Der svømmes hurtigere på sidste halvdel ift første halvdel af fx en 400m, dvs. tempoet øges undervejs.

 

Starttid / St.t. / st.tid:

Angiv hvor tiden fra starten et interval til der startes på efterfølgende interval. Ex 6x100m st.t. 1.45, betyder at nr 2 100m starter efter 1 min 45 sek, nr 3 100m starter igen efter 1.45 osv. Dvs jo hurtugere der svømmes, jo længere pause:-)

 

 

Svømmeintensiteter:

A1 (Aerob 1): let aerob = langsomt tempo (fx opvarmning, afsvøm, restitution)

A2 (Aerob 2): let aerob/Hård aerob = moderat tempo (fx opvarmning, teknik)

EN1 (Endurance 1): hård aerob = lidt hårdt = moderat/hurtig tempo (perifer udholdenhed, “Ironman pace”, typisk lange serier, fx 400-800m intervaller )

EN2 (Endurance 2): “AT-træning” = hårdt = hurtig tempo (central og perifier effekt, typisk serier med 100-400m intervaller)

AN1 (Anaerob 1): VO2-max = hårdt = hurtig tempo (perifer effekt (og lidt central effekt), typisk serier med 50-200m intervaller)

AN2 (Anaerob 2): anaerob udholdenhed = MEGET hårdt = meget hurtig tempo (perifer effekt, typisk serier med 25-100m intervaller)

SP (Sprint): Sprint /creatinfosfat = SPRINT = MAX fart)

 

 

Go to Top