Målsætning

Hvorfor vil du dyrke triathlon? Skal det “blot” være en variende motionsform? Vil du deltage i kortere motionsstævner? Eller er målet at køre ½ eller hel ironman?

Vær realistisk når du sætter dine mål. Selvom du måske drømmer om at køre ironman, behøver det måske ikke være i din første sæson? Der er masser af god erfaring, at hente, ved at køre kortere motionsstævner, hvor du bl.a. kan få erfaring med svømmestarter, svømning i åbent vand og skift mellem disciplinerne. Med en god portion tålmodighed nedsættes risikoen for skader, du har tid til at samle erfaring og oplevelsen bliver, meget vel, endnu større.

Hvis du har mål om at køre en konkurrence på en bestemt tid, er der hjælp at hente med beregneren. Her kan du estimere tider i de enkelte discipliner, skiftene og få beregnet en samlet tid for konkurrencen. Vær dog opmærksom på at ruten og vejrforholdene naturligvis har stor betydning for din sluttid.

Uanset hvad dit mål end måtte være er det god idé at have et eller flere specifikke og målbare mål. Målene skal naturligvis være realistiske ift din personlige profil. Hvis du baserer din målsætning på specifikke tider er det udelukkende op din egen præstation, rute- og vejrforhold og evt. uheld undervejs. Vælger du at en målsætning om en bestemt placering, fx at vinde din “age group”, kvalifikation til Ironman Hawaii osv. kan du af gode grunde ikke vide hvor hurtige din konkurenter er. Lidt research af resultatlister fra tidligere år kan være med til at danne et billede af niveauet, men det kan naturligvis variere meget. Tids- og placeringsmæssige mål kan sagtens kombineres.

Nedenstående eksempler på målsætninger tager udgangspunkt i ironman-distancen, men selvfølgelig kan målet sagtens være mindre ambitiøst eller omhandle kortere distancer.

 

Eksempel på målsætning (baseret på tider):

Hovedmål:

Challenge Copenhagen på under 11 timer (estimerede splittider: svømning ~1.15, T1 ~4 min, cykling ~5.35, T2 ~4 min, løb ~4.00)

 

Delmål:

½ marathon (maj) på under 1.35

1500m svømning i bassin (juni) på under 30 min

 

 

Eksempel på målsætning (baseret på placering):

Hovedmål:

Kvalifikation til Ironman Hawaii ved Ironman France (fx i følge gennemsnittet over de seneste 3 år, kræver det en tid lige under 10.40 ,fx ~svømning: 1.10, T1: 5 min, cykling: 5.55, T2 4 min, løb: 3.25 )

Top-30 til Ironman Hawaii (hvis kval)

 

Delmål:

Top-5 til enkeltstart (klubcup)

Top-3 til åbenvandssvømning (klubcup)

Go to Top