Hurtigere i skiftezonen

Der kan være lette sekunder, og måske ligefrem minutter, at hente i skiftene mellem søvmning og cykling (T1) og cykling og løb (T2). Med lidt omtanke, forbederelse og øvelser kan man nå langt. Herunder er der lidt fif.

Start med at se denne fine video, beregnet på kortdistance tri, af Rasmus Petræus og Casper Stenderup:

Inden konkurrencen

Øv dig i at løbe op af vandet, sætte svømmebrillerne i panden, tage våddragten af overkroppen mens du løber, tage badehætte og briller af lige inden “skiftezone” og tage våddragten helt af når du når “skiftezonen”.

Øv dig i at tage cykelsko på (+evt. strømper afhængig af distance og om du evt. venter med at tage strømper på i T2, hvor fødderne er tørre. De fleste løber og evt. cykler i strømper fra ½ ironman og opefter). På kortdistance sættes skoene fast i pedalerne og så er det blot at hoppe på cyklen og afsted. -Det kræver dels lidt øvelse og typisk også et par tri-cykelsko der er lette at komme i. På langdistance må du vurdere hvad der bedst kan betale sig -at sætte skoene fast i pedalerne eller tage cykelskoene på inden.

 

Højre cykelsko

Venstre cykelsko

 

 

 

Øv dig i at tage hjelm og evt. briller på (hjelmen skal spændes inden du tager cyklen ud af stativet/holderen).

Øv dig i at tage evt. ekstra tøj, løse ærmer mv på (afhængigt af distance og vejrforhold).

Øv dig i at komme hurtigt og sikkert på cyklen og i gang.

Øv dig at komme sikkert og hurtigt af cyklen (evt. lade cykelskoene side på cyklen).

Øv dig i at løbe med cyklen, tage hjelmen af (først når cyklen er afleveret i holderen/stativet i skifezonen).

Øv dig i at tage løbesko (+ evt. strømper afhængig af distance og om du vælger at cykle uden strømper). Særligt kompressionsstrømper kræver lidt øvelse at få på.

[at øve… -ikke øv på den sure måde;-) ]

 

Overvej inden konkurrencen:

Shampoo eller babyolie på underbenene under våddragten, så våddragten er lettere at få af

Tri-cykelsko der er lette at få af og på (almindelige cykelsko kan sagtens bruges)

Løbesko der er egnede til at løbe uden strømper (kortdistance)

Elastik snørrebånd eller hurtigspænd i løbeskoene

Shampoo eller babyolie på underbenene under våddragten, så våddragten er lettere at få af

Tri-tøj der kan bæres under hele konkurrence

Elastik til startnummeret

 

På konkurrencedagen:

Til de fleste konkurrencer på ironman distancen og en del ½ ironman konkurrencer afleveres cykel, hjelm, løbe- og cykelsko mv. dagen før. Til disse konkurrencer skal de udstyret til hhv T1 og T2 typisk afleveres i poser der udleveres ved registreringen. Pak poserne inden du tager afsted og lav evt. en huskeliste med hvad poserne skal indeholde.

Husk at gennemgå ruten fra svømmeruten til din plads i skiftezonen (eller din plads i skifteteltet og videre derfra til din plads skiftezonen). Gennemgå også ruten fra din plads i skiftezonen og ud af skiftezonen mod cykelruten. Det samme gælder ruten fra din cyklingens afslutning til din placering i skiftezonen (evt. videre mod skifteteltet) og til sidst ud af skiftezonen mod løberuten.

Placér cyklen på den nummerede plads og vær sikker på at du let kan få cyklen ud af stativet. Husk at sætte vælge et passende gear.

Placér hjelmen på styret med åbent spænde så den er let at få på. Evt. briller placeres i hjelmen.

Sæt cykelskoene fast i pedalerne. Skoene skal være åbne og gerne fastgjort med elastikker til stellet i vandret position så de er lette at få på. Alternativt sættes skoene ved siden af cyklen eller lægges i T1 posen (+evt. strømper).

Sæt løbeskoene ved cyklen eller i T2 posen (+evt. strømper).

Tag våddragten på, evt. med shampoo eller babyolie på underbenene. Brug olie eller creme i nakken og evt ved armhulerne for at undgå skarvemærker. Sæt snoren til våddragtens lynlås fast i med velcroen eller under badehætten, så det er let at finde snoren når våddragten skal af.

Jimmy Johnsen T1

Under konkurrencen:

 

T1 (svømming -> cykling)

Tag våddragten af overkroppen på vej mod skiftezonen.

Løb mod skifteteltet eller din cykel.

I skifteteltet eller i T1 tages våddragten helt af.

Tag nummerbæltet på (startnummeret vendes bagud).

Tag evt. strømper (på langdistance). Strømperne rulles så de er lette at få på.

Tag evt. ekstra tøj på, løse ærmer mv.

Tag hjelm og evt. briller på.

Tag evt. cykelsko på.

Tag cyklen i stativet og løb ud af skiftezonen. Hop på cyklen ved markeringen der angiver cykelrutens start.

Hvis cykelskoene er fastgjort på cyklen, trædes cyklen i gang med fødderne ovenpå skoene og senere tages skoene på.

 

T2 (cykling -> løb)

Spænd cykelskoene op cykelrutens sidste 300-400m og cykl de sidste få hundrede meter med fødderne ovenpå skoene (eller lad skoene blive på)

Hop af cyklen ved markeringen til skiftezonens start.

Løb mod skifteteltet eller din plads i skiftezonen.

Hjelmen må først spændes op når cyklen er aflevet.

Tag hjelmen og evt. briller af.

Tag løbesko på (+evt. strømper). Strømperne rulles så de er lette at få på. Evt. højre/venstre strømpe placeres i løbeskoene.

Løb ud af skiftezonen og drej startnummeret så det vender fremad.

Go to Top