Marie: starten på en lang rejse

Af: Marie With Jørgensen

Det hele startede med, at jeg tilmeldte mig crawlundervisning den 22. august 2014. Jeg havde længe drømt om at lære at svømme crawl, og da jeg aldrig havde fået det lært i en alder af 34 år tænkte jeg – nu skal det være. Jeg havde aldrig forestillet mig, at denne rejse skulle føre til, at jeg 3 dage senere den 25. august 2014 købte billet til KMD IRONMAN Copenhagen 2015.

Det var en helt ny verden jeg nu skulle til at sætte mig ind i, med mange nye udtryk og 3 sportsdiscipliner på en gang. Jeg havde i de sidste par år trænet crossfit, så jeg havde en fornuftig grundform. Med det i bagagen blev der taget hul på 9 spændende og udviklende måneder.

Træning og udstyr

Jeg havde valgt, at lave mit eget program til at starte med, så google blev min nye ven hvor jeg søgte på træningsprogrammer samt gode råd og vejledninger til triathlon. Undervejs i mit forløb var jeg så heldig, at vinde et træningsprogram på 1 måned, hvor træningen var struktureret og der var fokus på interval træning. Det kan varmt anbefales, at have et veltilrettelagt program at følge fra start til slut. Jeg valgte også, at fortsætte med programmet frem mod det store mål.  Træningsmængden startede på omkring 6 timer og toppede med omkring 17 timer i forløbet.

Set i bagklogskabens lys, så tror jeg det ville have været en stor hjælp at have meldt mig ind i en triklub.

Der kan skrives mange sider om udstyr, og det er en jungle at finde ud af hvilket udstyr der er bedst. I bund og grund så brug din sunde fornuft når du vælger udstyr. En læring er, start i det små. Du kan altid opgradere efterhånden som du bliver mere og mere glad for sporten.

Marie_t2

Delmål og konkurrencer

Undervejs i træningsforløbet havde jeg tilmeldt mig 2 triathlon stævner – en ¼ og en ½ jernmand. Dette havde jeg gjort, for at få noget erfaringen, øve skift, og mærke svømmestart med mange mennesker i vandet på en gang. Især svømmestart med mange mennesker kan næsten ikke øves nok. Og da jeg ikke er en specielt god svømmer, var det især vigtigt for mig at blive tryg i vandet. Især det at lære at styre vejrtrækningen når der bliver hevet i ens ben, og man får en arm i hovedet, og hvad man ellers kan komme ud for i et stævne.

Men før jeg kunne stille til start, skulle jeg lige erhverve mig en racercykel. Jeg havde aldrig prøvet at køre på en racercykel før i mit liv, så jeg var pavestolt da jeg tog min først tur i april måned. Så med 4 måneders cykel erfaringen nærmede den store dag sig.

Forløsningen og den store dag

Vækkeuret ringede kl. 4 og den sædvanlige morgenmad som bestod af havregrød med vand og banan blev indtaget sammen med et glas saftevand. Herefter var det af sted med metroen til Amager Strandpark hvor der allerede var mange mennesker, højt musik og en meget speciel stemning.

Marie_swim

Det var nu alle de mange træningstimer skulle bære frugt. Og jeg skulle for først gang i mit liv løbe et maratonløb.

Svømmestarten gik og for første gang havde jeg det rigtig godt i vandet. Jeg startede stille og roligt ud, og fandt min egen rytme. Selvfølgelig var der kamp om bøjerne, og det kostede lidt energi, men alt i alt var jeg tilfreds da jeg kom op af vandet.

Nu var det så om at finde min T1 pose og hurtigt få våddragten af og komme i cykelskoene. De tidligere stævner havde givet mig lidt erfaring, og skiftet gik rigtig godt. Så ventede der 180 km på cyklen. Puha der var modvind op ad Strandvejen, men der blev trampet igennem og da jeg nåede Geels bakke i Lyngby var der helt Tour de France stemning på bakken. På anden runde var det blæst op, og der skulle kæmpes en del mere for at holde farten på bakkerne. Da jeg endelig ramte København begyndte jeg at fokusere på T2, og løbet. Cyklen blev stillet og cykelskoene blev erstattet af løbeskoene. Jeg havde godt hørt, at der ville være en del tilskuere, men aldrig forestillet mig så mange tilskuere på ruten i indre København. Det var en fornøjelse at så mange havde valgt at bruge deres søndag, på hep, tilråd og opbakning. Efter 4 timer og 35 minutter kunne jeg løbe over målstregen og få min medalje.

Marie_IM-finish

Ville jeg gøre det igen? Ja det ville jeg bestemt, men næste gang ville målet ikke kun være at gennemføre J.

Marie_IM

Hvad har jeg fået ud af forløbet

Hvad har jeg så fået ud af det forløb, hvor der er blevet ofret blod, sved og afsavn til familie og venner. Jeg har virkelig lært at lytte til min krop og mærke hvad den er i stand til. Desuden har jeg fået flyttet en del grænser undervejs – så der er lidt om dMarie_IMet når folk siger tro kan flytte bjerge J.  You can do it just believe it !

Sidst men ikke mindst, så har jeg mødt en masse fantastiske mennesker i hele dette forløb.