Henrik Hyldelund

Baggrund

 

Du har en baggrund som konkurrencesvømmer med 400m medley som primær disciplin. Hvor langt nåede du inden for svømning?

Jeg svømmede, lige før jeg stoppede i 2003, de 400 medley på 4.36 (4 min. og 36 sek.), hvilket dengang var en udmærket tid, og jeg vil skyde på, at det ca. var i top 10 Danmark på daværende tidspunkt.

 

henrik_hyldelund_swim

 

Hvad fik dig i gang med triathlon og hvornår kørte du dine første konkurrence?

Jeg kom i gang med løb på grund af det obligatoriske væddemål om at løbe en marathon. Efter København Marathon i maj 2010 synes jeg, at det havde været fedt at være med til så stor en sportsbegivenhed. Jeg sad en søndag aften midt i august og så nyhederne, hvor de kørte et indslag om Challenge Copenhagen i 2010, som var blevet afviklet samme dag. Jeg besluttede mig derefter ret hurtigt for, at den ville jeg lave i 2011. Weekenden efter stillede jeg så til start ved Aabenraa Triathlon på sprint distancen uden våddragt og en racercykel. Line (Thams, red.) har selvfølgelig også haft en stor indflydelse.

 

2011 var din første rigtige sæson og allerede her viste du højt niveau ved bl.a. at køre din første ironman i København på lige over 9 timer og blive nr. 3 i AG 25-29. Hvordan lykkedes det dig at nå så relativt et højt niveau på meget kort tid?

Jeg har altid godt kunne lide at træne og har også været god til at træne. Halvanden måned inden Challenge Copenhagen i 2011 overbelastede jeg min akillessene, og allerede dér begyndte jeg at stifte bekendtskab med +500 km uger på cyklen. Svømningen var der ingen problemer med på grund af min baggrund som svømmer, og løbet vidste jeg, at jeg nok skulle komme igennem. Og så tror jeg, at min ”motor” fra svømningen var rimelig overførbar til den lange Ironman distance.

 

 

Sæsonen 2012

 

I 2012 vandt du ITU VM lang i AG 25-29, selvom du eftersigende ikke var helt tilfreds med din egen præstation. Resultatmæssigt må det alligevel have været et hidtil højdepunkt og medvirkende til give blod på tanden. Hvad har resultatet betydet ift fx sponsorer og motivation til at nå endnu længere?

Det var da fedt at stå øverst på skamlen, men jeg så nu aldrig mig selv som en verdensmester. Jeg vidste da også, at jeg stadigvæk havde meget der kunne forbedres. Min 3. plads i Aalborg stod personligt som et bedre resultat, da det for mig var et meget bedre race. Mine resultater i sidste sæson sammen med oplevelsen at være tilskuer til CC 2012, gav mig en kæmpe motivation.

Resultaterne har da betydet, at der begyndte at ske noget på sponsorsiden. Det er noget, som jeg har været utrolig taknemmelig for, da det betyder en kæmpe forskel for en studerende elitetriatlet.

 

Henri_hyldelund_itu

 

Trods din succesfulde debut på ironman distancen i 2011 valgte du ikke at køre længere end VM distancen i 2012. Var det for at fokusere mere på fart eller måske for at få større base i træningen?

Efter CC i 2011 blev jeg som så mange andre ramt af de såkaldte Ironman blues. Nu havde jeg trænet efter noget i snart et år, og så var det bare med et overstået. Dtrif lavede så age group landsholdet, hvor jeg fik muligheden for at kunne deltage til VM lang. Så primært var det bare for at få en ”lille” pause. Træningen blev der ikke rigtigt ændret i.

 

 

Sæsonen 2013

 

Sæson 2013 startede skidt med et styrt i Lissabon (DNF) og senere en punktering til Challenge Århus, der ligeledes betød, at du måtte udgå. Du lå med helt fremme i Lissabon og førte endda i Århus. Efter konkurrencen i Århus udtalte du, at du havde taget en beslutning om at køre uden reserve ring og var parat til tage konsekvensen deraf. – Derfor var der heller ikke noget ”jeg kunne have vundet hvis….”. Når man dertil lægger dine efterfølgende succesfulde races, virker det til, at dét netop er din måde at køre på – at tage en beslutning, gå all in og om nødvendigt tage konsekvensen uden dårlige undskyldninger. Er det også sådan du selv tænker det, og er det virkeligheden noget af det, der har været medvirkende til at du har opnået et så højt niveau på kort tid?

Når jeg kommitter mig til noget, så går jeg 120% ind i det. De sidste par år har det så været triatlon. Det har måske kostet lidt et par andre steder, men det er helt sikkert den største grund til, at jeg har opnået det niveau, jeg har i dag. Jeg har aldrig dyrket tri for ”bare” at være med. Med de ressourcer som jeg bruger på sporten, så vil jeg også have resultater. Det behøves ikke nødvendigvis være podieplaceringen, men jeg skal føle, at jeg kan være min indsats bekendt over for mig selv.

 

Vi har vist flere der var både overraskede og ganske imponerede over din måde at køre DM ½ ironman fra spids og være SÅ tæt på, at det lykkedes med en sejr. Var det din plan at få et hul på svømningen, og distancere konkurrenterne yderligere på cyklingen, eller hvordan var taktikken?

Ja det var helt sikkert min plan at få et godt hul. Jeg er selv meget realistisk om mine egne evner, og jeg ved godt, at jeg ikke skal stille cyklen sammen med fyre som Peter Ø., Allan Steen eller Esben.

Jeg blev dog meget grebet af stemningen og kørte en smule over evne på cyklen, som så kom til at gøre nas i sidste ende.

 

Hvis du imponerede til DM ½ ironman var din præstation til Ironman Copenhagen helt enestående. Samme drejebog som til DM ½ ironman – hurtigste mand oppe af vandet (47 min), hurtigste cykelsplit (4.23, der må være det hurtigste, der nogensinde er kørt af en individuel deltager!). Ud på løbet med 12 min til nærmeste forfølger. Så kunne man måske frygte, at du ville brænde sammen på løbet, men det skete ikke. Du slutter på en vildt imponerede 2. plads og løber 2.57. Det må have været en helt vanvittig dag. Kan du give et indblik i dels, hvordan din raceplan var, og hvilke tanker der gik igennem dit hoved under konkurrencen, og ikke mindst da du krydsede målstregen?

Efter Aalborg fik jeg utrolig meget respekt cykeldelen. Jeg vidste godt, at hvis jeg kørte på samme måde, så ville jeg ikke komme i mål.

Det var en vanvittig dag, som for mig næsten var det perfekte race. Planen var, at jeg skulle give den gas på svømningen, holde wattene jævnt omkring 280, og pulsen forholdsvis lav på cyklen. Hvis jeg gjorde det, så ville jeg også kunne løbe en tid omkring de 3 timer. Jeg skulle starte løbet i 4.10/km og så holde det så lang tid som muligt.

Jeg ved ikke, om der gik så mange tanker igennem hovedet på mig. Jeg fokuserede bare på at køre mit eget løb, og så kunne jeg ikke gøre så meget andet. Jeg nød virkeligt hvert eneste sekund og tror også, at jeg havde et stort smil på, på ca. 4/5 af ruten. Jeg har efterfølgende set videoer af, da jeg krydsede målstregen, og jeg må desværre indrømme, at jeg kan ikke huske særligt meget af det. Jeg tror, at tanken om at blive nr. 2, så tæt på sejren var/er helt surrealistisk for mig, og noget som jeg stadigvæk har svært ved at fatte.

 

henrik_hyldelund_finish

 

Du kører 283 watt i snit til Ironman Copenhagen. – Det er en del bevares, men i betragtning af at du kører alene hele vejen og kører 4.23 må du være ret effektiv på cyklen og have en god aerodynamik. Du kører også med relativ høj kadence på 94 i snit. Hvordan er dine egne betragtninger ift cyklingen?

Cykeldelen spillede bare. Jeg følte hele tiden, at jeg skulle holde igen for ikke at komme til at træde for mange watt. Selvfølgelig var jeg spændt på, hvordan kroppen ville have det, når jeg skulle til at løbe, men jeg følte, at jeg kørte med stort overskud hele vejen. Om jeg er mere effektiv og har bedre aerodynamik end andre, skal jeg ikke kunne sige, men efter jeg fik min cykel og et Retül bikefit, så har jeg virkelig bare følt mig hjemme på den.

 

Træning

 

Svømning, ikke mindst din tidligere favorit distance, er kendt for at kræve en høj træningsmoral. Er det noget, du har kunnet bruge i din tilgang til triathlon?

Ja det har det virkeligt. Da jeg startede med at svømme på 1. holdet i Haderslev Svømmeklub, havde vi en finsk træner, som var meget disciplinnær. Ved ham lærte jeg, at man kan komme utroligt langt bare ved at arbejde hårdt. Det er noget, jeg bruger meget i min hverdag.

 

Du har denne sæson haft Martin Jensen som træner. Hvad har det samarbejde betydet for dig, og hvordan fungerer Jeres samarbejde – er du fx selv med til at planlægge træningen?

Det har betydet utroligt meget for mig. Da jeg selv lavede mine programmer, troede jeg, at jeg trænede meget og hårdt, men det har jeg så fundet ud af, at det har jeg ikke været i nærheden af. Samarbejdet fungerer rigtig godt, men det er ham, der styrer det, og det er jeg også utroligt glad for. Selvfølgelig er der visse ting, der skal tages hensyn til, og det bliver der også.

 

Hvordan har en typisk træningsuge set ud for dig op til Ironman Copenhagen?

En typisk træningsuge har bestået af 5 x svømning, 5 x cykling, 4 x løb også 2-3 x core.

2 af dagene er benfri, det vil sige kun svømning.

 

Træner du alene eller sammen med fx klubben. Er nogle pas Line og dig kan træne sammen?

På svømningen træner jeg helst sammen med nogen, da det godt kan blive lidt kedeligt ellers. Cyklingen og løbet har jeg primært trænet selv, da det passer mig bedst at holde mig til mit eget program. Line og jeg har da fået en del rolige ture passet ind i programmet, samt vi har også fået svømmet en del sammen.

 

Allerede i 2011 svømmede du 46 min til Challenge Copenhagen, men siden da har du taget et kvantespring på cykling og på løbet. Hvordan er din prioritering af de enkelte discipliner og laver du andet supplerende træning?

Cyklingen er helt klart den der bliver prioriteret højest, da det er den der kan vindes mest på. Løbet er blevet trappet stille og roligt op. Der er ingen tvivl om, at jeg kommer aldrig til at afslutte på 2.45, men jeg føler stadig, at jeg har masser af forbedringspotentiale. Svømningen bliver nok svær og forbedre meget på, men det kræver alligevel en del træning at holde niveauet. Som supplering laver jeg core, og efter Aalborg blev det intensiveret, da jeg knækkede en del sammen til sidst.

 

Mange med så kort en tri-karriere som dig og samtidig en progressiv fremgang har problemer med at især løbeskader. Hvordan har din situation været og har du gjort noget specifikt for at undgå skader?

Martin er meget obs på, at vi ikke presser for hårdt på med løbet. Så jeg har faktisk været forskånet for skader de sidste par år. Jeg laver elastikøvelser og core ved siden af.

 

Fremtiden

 

Du blev færdig med din bachelor (maskinmester) før sommerferien. Hvordan er dine planer for fremtiden udenfor triathlon?

Lige nu leder jeg efter et deltidsjob, da jeg gerne vil prøve og give triatlon en chance. Jeg føler, at med den udvikling jeg har haft, så vil jeg prøve og satse et par år på sporten for at se, hvor langt jeg kan komme.

 

Hvordan er din plan for de kommende år og hvilke distancer kommer vi til at se dig på. Er det fx dit mål at komme til Hawaii, og en landsholdplads burde vel heller ikke være helt uden for rækkevidde?

Det bliver primært på Ironman distancen, da det er den distance, jeg føler, der passer bedst til mig. Hawaii kunne jeg da godt tænke mig at gå efter på et tidspunkt, da det er der de bedste er, men det er ikke nogen stor drøm, jeg har, da jeg har svært ved at se mig selv få et godt race i 40 graders varme J. Landsholdet kunne da engang være fedt, men ikke noget jeg bruger tid på at tænke over.

 

Læs mere om Henrik Hyldelund her.

 

(september 2013)

 

 

 

Go to Top