Åsa Lundström

Baggrund

 

Du startede så småt med triathlon i 2009 og havde din første rigtige sæson i 2010, hvor du også allerede kørte din første ironman (blev nr 4 til det svenske mesterskab). Hvem eller hvad fik dig i gang med tri og hvad lavede du inden?

Jeg lavede lidt af hvert inden jeg startede med triathlon. Jeg spillede fodbold og stod på ski (langrend og alpint) så længe jeg boede hjemme. Derefter underviste jeg en del i fitness center, bl.a. Spinning og BodyPump (styrketræning på hold). Da jeg begyndte at studere medicin i Odense 2008, kom jeg i læsegruppe med en svensk triathlet. Vi begyndte at træne lidt sammen, og han overtalte mig at komme med til svømmehallen, selvom jeg ikke kunne svømme crawl. Vi satte som fælles mål at køre en sprint 2009 - han for at komme igang efter en skade og jeg for at lave min første. Læsemakkeren blev min kæreste og jeg var hooked på ham og triathlon.

 

Du bor i Odense, hvor du også læser medicin på SDU. Var det studiet der førte dig til Odense?

Ja.

 

asa_lundstrom

 

 

Resultater

 

Resultaterne kom hurtigt og allerede i 2011 vandt du DM lang ifm Challenge Copenhagen og blev 2’er overall. Hvordan var det muligt at opnå så højt et niveau på den korte tid?

Jeg meldte mig tidligt ind i en klub, OTK, hvor der var gode muligheder for udvikling. Da der tit var en træner med på kanten, fik jeg ofte feedback, hvilket accelerede min udvikling. Samtidig var der mange andre gode athleter der kom med gode råd og var en stor inspiration. Jeg kom også tidligt i kontakt med min nuværende træner, Jens Lünekilde (2011) og han gjorde at min forståelse for træning og progression udvikledes meget hurtigere, end det ellers ville have gjort.

 

Asa_win_kalmar

 

I 2012 kan man vel godt sige at du fik dit store gennembrud med en ”hjemmebanesejr” ved Ironman Kalmar. Hvordan tænker du tilbage på den konkurrence og hvad har det betydet for din tri-karriere?

Det var min første officielle Ironman, min første sejr og mit første svenske mesterskab, så selvfølgelig vil det altid have en speciel plads i mit hjerte og jeg har mange stærke minder fra den dagen. Det betyød meget for min tri-karriere på den måden at jeg fik bekræftet (mest for mig selv) at jeg har et niveau og potientiale der er højt nok til at det er værd værd at satse på. Det var efter den konkurrence som jeg tog beslutningen og at lade triathlon have højre prioritet end medicin studiet.

 

asa_run

 

Sæsonen 2013 bød bl.a. på en sejr ved Ironman Lake Tahoe, en 2. plads ved Ironman Austria og en 5. plads ved Ironman Arizona. Nu var det slut med at være ”underdog” – betød det noget for din måde at køre race på?

Egentlig ikke sådan specifikt. Jeg udvikler mig hele tiden og lærer meget fra hvert race jeg kører, hvilket udvikler mig både som athlete og hvordan jeg kører mine race.

 

En 5. plads med Ironman Melbourne og en 3. plads ved Ironman Cains i 2014 sikrede dig din første Ironman Hawaii kvalifikation i 2014. Du fik en fin debut med en 17. plads i pro-feltet. Hvordan oplevede du din debut på Hawaii og hvilke erfaringer vil du tage med dig fremadrettet?

Generelt var det en virkelig fed oplevelse. Alle store navn på ét sted, en fantastisk stor medie-opmærksomhed og få lov at køre på denne berømte rute. Det var en hård dag, men jeg lærte mange ting fra den dagen, mest hvordan racet udvikler sig når det er så mange på samme niveau, og det bliver et tættere race. Men også hvad man kan forvente sig af ydre omstændigheder og dermed sin egen præstation.

 

asa_bike

 

Sæsonen 2015

 

Du har netop opnået en flot 4. plads til Ironman Melbourne og personlig samt svensk rekord i tiden 9.02. Hvordan forløb din konkurrence?

Generelt meget stabilt. Min svømmegruppe havde lidt uheld med navigeringen, hvilket kostede os lidt tid, og som i alle IM går man igennem både op- og nedturer. Men generelt var det ikke så dybe nedture og jeg kunne håndtere dem på den god måde.

 

asa_finishline

 

I 2015 har du også Challenge Fuerteventura (½ IM), Ironman Brazil og ITU lang VM i Sverige på raceplanen, ud over Ironman Hawaii. Det lyder som et relativ hårdt raceprogram. Befinder du bedst med at køre relativt mange konkurrencer eller er det dit håb på sigt at kunne nøjes med én ironman i sæsonen inden Hawaii?

Jeg synes, at det er virkelig sjovt at køre race og jeg kan godt lide at det ikke er altfor langt mellem konkurrencerne, så man risikerer at blive ”doven” i sin træning. I den perfekte verden ville jeg måske ikke køre helt så mange Ironman op til Hawaii, men flere kortere distancer.

 

Træning

 

Du har gennem de seneste år haft Jens Lünekilde som træner. Hvordan fungerer det samarbejde?

Det fungerer rigtigt godt, hvilket også er grunden til at vi er i gang med det 5. år sammen. Vi har den samme fundamentale mening om træning og udvikling. Vi kender så godt, at vi har fundet en balance i vores viljer og ønsker - det fungerer rigtigt godt.

 

Hvordan ser en typisk træningsuge ud for dig i perioden op til en ironman?

Sådan her så én af ugerne på Playitas ud, i træningen op til IM Melbourne:

 

Mandag: svømning 5000m distance  + 30 min let core
Tirsdag: 14 km løb off-road, 120 km cykel med 30 sek + 2 min intervaller + 1 t styrke
Onsdag: svømning 3500 m teknik/fart, 120 km cykel 4×20 min IM pace
Torsdag: 2x løb: nr 1: 10 km morgenløb let jog, nr 2: 26 km distance med 3x3km fart + svømning 3500 min mix
Fredag: 3500m svømning fart 40x50m + 90 km cykel 10×4 min tærskel + 1 t styrke
Lørdag: 2x løb, nr 1: 10 km morgen let jog, nr 2; 16 km 12x400m på bane + 1 t svømning let glid
Søndag: 2500m svømning OW + 140 km cykel 1 t IMpace, 6×10 min variabel intensitet + 8 km off-bike løb som 4x(1+1) skiftevis hård/let. + 1 t core

 

asa_swim

 

Med din relativ kort tri-karriere har det så ikke givet problemer at holde til en angivelig stor træningsmængde?

7-9-13 så har jeg ikke døjet med nogle store skadesproblemer. Jeg tror at jeg med min træningsbaggrund har et godt fundament at bygge videre på. Jens har øget trænings- og konkurrenceload progressivt over årene, i takt med at jeg bliver mere erfaren, for at undgå overbelastninger. Jeg er selv ret god til at mærke efter og respektere hvis jeg har et fysisk eller mentalt behov for lidt ekstra hvile.

 

Hvad betyder træningsmiljøet i OTK for dig – og træner du primært alene eller med klubben?

Det har betydet rigtig meget dagligt have en træner med på kanten i svømning, gode træningsmuligheder og mange sparringspartnere. OTKs elitesatsning Kraftcenter har været rigtigt godt for min udvikling i alle tre discipliner, og det har været en stor inspiration at træne med så mange gode atleter. Nu hvor jeg rejser meget, har jeg desværre ikke mulighed at træne så meget sammen med klubben, men jeg gør det, så snart jeg har muligheden. Generelt løber jeg det meste selv, men vil gerne have så meget selskab som muligt på cykel og især svøvmning, hvor det giver god sparring.

 

asa_core

 

Hvordan får du til at fungere med medicinstudiet og den daglige træning samt konkurrencer og træningslejre i udlandet?

Takket være Syddansk Elite, et fakultet der hjælper elitatleter med at tilpasse studiet til deres idræt, kan jeg studere på deltid og i princippet tilpasse studiet 100% til mine rejser og konkurrencer. Det har været en forudsætning for at overhovodet kunne gøre begge dele parallelt med hindanden.

 

Fremtiden

 

Hvordan ser dine fremtidsplaner ud som triatlet og med din civile karriere?

Jeg vil stadig være læge på et tidspunkt, men jeg har ikke så travlt med at komme igang med den karriere lige nu. Nu har jeg mulighed og forudsætninger for at se hvor meget jeg kan udvilkles som triatlet. Så dét vil jeg gøre først. Hvis jeg ikke bliver træt af at køre tri, så regner jeg med at være igang i mindst 5 år mere.

 

Læs mere om Åsa på asa-lundstrom.com og på Facebook.

 

(marts 2015)

Go to Top