Lemond Bike Revolution Trainer

Inden længe vil mange sikkert flytte noget af cykeltræningen indendøre og derfor vil jeg nu komme med min anmeldelse af Lemond’s bud på en hometrainer: Lemond Bike Revolution Trainer.

I træningen frem mod Challenge Barcelona trænede jeg en del indendørs og kørte udelukkende på Lemond Bike Revolution Traineren. Lad det være sagt med det samme -jeg kan ikke forestille mig, at jeg kommer til at køre på en almindelig hometrainer igen, jeg er faktisk ret imponeret!

Lemond Traineren bliver sendt i en solid flamingo-foret kasse, der burde kunne modstå selv den mest hårdhændede fragtmand. Der følger en udførlig brugsanvisning med, omend Lemond Traineren er meget let at samle. Efter ganske få minutter er traineren klar til brug.

Lemond Traineren adskiller sig væsentligt fra andre hometrainere ved at modstanden skabes med en “ventilator” der drives af et remtræk fra et svinghjul -og ikke som man ellers kender det, via en ydre modstand mod bagdækket. På svinghjulet er casetten monteret, så det er blot at afmontere baghjulet og montere cyklen på Lemond Traineren i stedet og spænde fast med den medfølgende quickrelease.

Lemond kalder nærliggende systemet for Direct Drive. Der er ikke så meget pjat, man bruger ganske enkelt cyklens gear og/eller øger kadencen, når intensitet skal øges.

Lemond Traineren fåes både til Shimano og Campagnolo. Flere steder kan den købes både med og uden casette. Monteringen af casetten er som på et almindeligt baghjul.

Der kan tilkøbes en computer til Lemond Traineren -Power Pilot, men ellers må man nøjes med eksternt måleudstyr som ur, pulsmåler og evt. kadencemåler -og allerhelst en wattmåler (som naturligvis ikke kan sidde i baghjulet). Så uden tilkøb af computeren er der således intet display og Lemond Traineren skal derfor naturligvis heller ikke bruge hverken strøm eller batteri.

Lemond Traineren står meget solidt og hvis underlaget ikke er helt plant kan den let justeres via nogle skru knapper under de to fødder. Traineren i sig selv vejer alene omkring 15 kg, så den flytter sig i ikke lige. Den kan ikke klappes sammen, som man ellers kender det fra andre hometrainere. Det betyder også at den er lidt mere besværlig at bakse rundt med.

Det er en fornøjelse at køre på Lemond Traineren! I hvert fald, hvis man som jeg, fint kan klare sig med en pulsmåler, ur, gerne wattmåler og selvfølgelig en god gang rock. Selvom Traineren er tung kan kan den uden problemer tages med i bilen og stilles op der hvor man måtte have behov for det -det er simpelt for der er ingen ledninger eller i det hele noget der skal installeres eller kalibreres. -Det er bare af med baghjulet, montere cyklen på Traineren og så der ud af…

På minus siden er larmen, for den larmer som bare pokker. Sådan en underlig summen, som stiger i takt med at der trædes flere watt, for jo større modstand skal ventilatoren yde (stakkels dem der virkelig kan træde….). -Så der skal skrues godt op for musikken og for husfredens skyld (i et lille hus) er det en fordel at være alene hjemme. Til Lemond Trainerens fordel skal det dog nævnes, at det er en jævn, dyb summen, som man egentlig godt kan vende sig til. Det kan give problemer hvis cyklens kæde er mere slidt end den casette der sidder på Lemond Traineren, som man kender det fra almindelig baghjul.

Når det er sagt så er det en helt anden autentisk oplevelse at køre på Lemond Traineren -slut med den lidt “døde” fornemmelse, som at træde i sand. Slut med fornemmelsen af at baghjulet kan skride eller for den sags skyld punktere. Her kan man accelerere alt det man orker og belastningen er stadig påfaldende jævn. Forhjulet står blot på gulvet da cyklens baggaffel er i samme højde, som hvis baghjulet var på.

Det er lidt “back to basic” og har man ikke brug for at køre videobaserede bjergetaper eller i det hele taget tekniske dikedarer (og i øvrigt kan tåle lidt larm), ja så er Lemond Bike Revolution Trainer efter min mening et rigtig godt valg.

Prisen ligger lige nu omkring 3500 kr på det danske marked og det må man nok sige er relativt højt sat, ikke mindst hvis man også vil investere i Power Pilot’en. Men til gengæld er køreoplevelsen så god, at jeg faktsik synes at den er pengene værd.

 

November 2011

 

 

 

Go to Top