Focus Mares AX 2.0

I virkeligheden har det taget mig alt for mange år, at erkende, at en mountainbike ikke er noget for mig og af en eller anden grund har jeg da også haft hele fire af slagsen. Men i sommers blev den solgt, så nu skal jeg ikke længere have dårlig samvittighed over ikke at få den luftet;-)

Derfor var det også med en hvis spænding, at jeg en lørdag eftermiddag trillede af sted på min nye cross cykel: Focus Mares AX 2.0 (2012-model). Hvordan er det at køre på en cross cykel? Ville det føles forkert, som at køre på en racer i skoven -eller ville det være lige den type cykel jeg havde savnet i vinterperioden?

Asfalt, faste stier, grusvej, græs, mudder og sand -det hele skulle prøves. -Og det var sjovt! Muligheden for at kunne variere mellem landevej, grusveje og skov, passede mig rigtig fint. I løst sand og mudder kommer de relativt smalle dæk hurtig til kort. Men grusveje og ikke alt for mudrede stier, er helt perfekt.

Sadelpinden er vendbar og jeg har den vendt sadelpinden for at komme længere frem. Naturligvis går det udover styreegenskaberne og ikke mindst kan det mærkes på nedkørsler. -Men jeg har ikke har planer om at bruge crosscyklen på tekniske ruter og betaler derfor også gerne dén pris, for at komme til at sidde tættere på den stilling jeg har på landevej.

Bremseegenskaberne kan slet ikke sammenlignes med det man kender fra MTB. Bremsen er af cantilever typen (Avid Shorty 4) som der fx tidligere var på MTB. Men også bremsegrebene, identiske med dem man kender fra race, betyder mindre vandring og nok især dårligere greb. Man får dog et betydeligt bedre greb om bremsen ved at holde i styrets bukning, frem for ovenpå bremsegrebet. Focus Mares AX 2.0 skulle egentlig være kommet i en variant med skivebremser, men den model valgte Focus desværre at droppe. -Det virkede ellers oplagt for at optimere bremseevnen og mindske vedligeholdelsen og slidet på fælgen. Men desværre…

Cyklen (str. S) vejer lige under 10 kg incl pedaler, skærme og flaskeholder. Det er egentlig ok og den føles ikke tung at køre på -hvert fald ikke så længe det er bare er til træningsbrug.

Fraregnet bremserne er cyklen udstryret med Shimano 105, hvilket fint opfylder mit behov. Gearing 46/36 og 28-12 (10-speed) passer mig fint til blandet kørset på landevej, grusveje og i skov. Gearkablerne er gemt væk under styrbåndet, som det vist blev standard for 105 serien i 2010. -Det var vel egentlig også på tide, Campagnolo har da i hvert fald kunne finde ud af det i mange år….

Hvis man ikke vil have huset fyldt med cykler (hvad jeg nu ellers ikke har noget imod) kan en crosscykel være et fint arternativ og kan i princippet gøre det ud for både en vinterracer og en MTB. -I hvert fald hvis man ikke deltager i MTB race og cross duathlon. På landevej mærker man selvfølgelig de bredere dæk og ikke mindst op af bakke skal der trædes lidt ekstra.

Jeg synes bestemt at et par skærme er at foretrække -ikke mindst hvis cykel skal bruges til transport eller som decideret vinterracer. Jeg har kørt med et par cykelcross/citybike skærme fra SKS og de fungerer ganske fint -også i skoven. Der er ingen øjer på rammen, så evt. skærme skal være af den type der monteres med gummistroppe.

Efter nogle ture på crosscyklen er jeg overbevist. Det er et sjovt klon mellem en racer og en MTB, men det gør ikke noget, for den opfylder fint mine behov. Jeg nyder at kunne køre på landevej og pludselig svinge ind af en grus- eller skovvej, når jeg får lyst. Det en god variation i vinterperioden og giver mulighed for at komme lidt i læ på de kolde og blæsende vinterdage. Den er hårdere at træde på landevej sammenlignet med racer, selvfølgelig. Skal cyklen primært bruges på landevej findes der forskellige slickdæk bl.a. Continentals CycloCross Speed. Omvendt, vil man primært bruge crosscyklen i skoven findes de fleste cross dæk også i 700x42C (mod de 700x35C der er monteret som standard på Focus Mares AX 2.0).

Både sadelpind og frempind er vendbarer så der er gode justeringsmuligheder uden at man skal ud at investere yderligere. Der er kun forberedt til en flaskeholder på rammen i str. S. Jeg ved ikke om det er anderledes i de øvrige størrelser?

Til varieret vintertræning, til transport til/fra arbejde og måske ligefrem i stedet for en vinterracer, er en crosscykel et oplagt bud. Næste gang jeg drister mig afsted på cykelferie, bliver det helt sikkert også på cross cykel og ikke på MTB.

 

Specifikationer:

Ramme: FOCUS Cycle Cross Alloy triple butted

Forgaffel: Mares Cyclocross Carbon

Bremsegreb: Shimano 105

Bremser: Avid Shorty 4

Bagskifter: Shimano 105

Forskifter: Shimano 105

Hjul: Concept EX

Dæk: Continental Cyclocross Race 700x35C

Styr: Concept EX (alu)

Frempind: Concept EX (alu)

Sadelpind: Concept EX (alu)

Sadel: Concept EX

Cyklen har en vejledende udsalgspris på 8999 kr. Den pris synes jeg egentlig er fair -man får en ganske fin crosscykel for den pris. Skal cyklen primært brugets til lidt alternativ vintertræning, måske transport til og fra arbejde og evt. en cykelferie i ny og næ, så mener jeg faktisk at jeg Focus Mares AX 2.0, fint opfylder de behov.

 

November, 2011

(Cyklen er stillet til rådighed af AC Sports)

 

Go to Top