Udfordringen (Rasmus Henning)

Egentlig startede jeg med at blive lidt fornærmet! Rasmus Hennings “Udfordringen -Dagbog fra jagten på at vinde Ironman Hawaii” havde jeg bestilt på forhånd (selvfølgelig!), så jeg ville få bogen umiddelbart efter udgivelsesdagen. Men, men, men på udgivelsesdagen mødte jeg en kollega, der spurgte om jeg havde læst bogen. Hmm han havde købte den i Bilka et par dage før den officielle udgivelsesdag…? -Og til en billigere pris. Sådan er der så meget -bogverdenen er åbentbart også underfundig.

Tilbage til bogen, Udfordringen. Jeg slugte den råt og den var hurtigt læst i løbet af et par dage. I nogle dage overvejede jeg så hvad jeg skulle mene. Umiddelbart virker den ikke specielt velskrevet -sproget er meget hverdagsagtigt, tenderende til kedeligt, der er bestemt ikke kælet for detaljerne. De sidste sider er sågar lidt sjuskede med en del slåfejl, ingen tvivl om at det skulle gå hurtigt lige efter Ironman Hawaii 2011.

Men hov, jeg måtte alligevel revurdere min umiddelbare antagelse. For hvad er det egentlig for en bog? Det er en dagbog! Det er jo lige netop ikke en af de sædvanlige selvbiografier a’ la nu-skal-I-høre-hvorfor-jeg-er-blevet-en-verdensstjerne-forøvrigt-har-jeg-også-haft-en-hård-barndom. Der er en lille smule, det skal der vel være, men det er påfaldende lidt.

Netop fordi det er en dagbog skal den være hverdagsagtig i sproget. Den skal være ærlig (og det er den). -Men fristes næsten til at sige at man skal kunne mærke at der har været tralvt til sidst (og det kommer man til at mærke)….

Dagbogen er indtalt på diktafon og det er vel også grunden til sprogbruget. Lydfilerne har Rasmus sendt til journalist Ole Sønnichsen der har skrevet teksten. Om der skulle være redigeret i “teksten” er en smagssag, men autentisk er det i hvert fald. I dagbogsform følger vi Rasmus Henning fra nedturen til Ironman Hawaii 2010 og det kommende år til og med Ironman Hawaii 2011.

Det kunne have været det rene eventyr, om en triathlet der måtte så grueligt meget igennem, for så at komme tilbage til lavaøen og vinde triathlonsportens vel mest prestigefyldte sejr. Sådan gik det desværre ikke og det gør i virkeligheden slet ikke bogen ringere. -Ikke at man ikke kunne onde Rasmus Henning en sejr, det ville være kæmpe, kæmpe stort for Rasmus og for dansk trathlon i det hele taget!

Netop fordi det ikke lykkedes at få en sejr eller podieplacering fortæller bogen i allerhøjeste grad hvor forbandet svært det er. Mange sejre, men også utallige nederlag -selv de største stjerner er nedsmeltet på Hawaii. Det er vel lige netop dét der fascinerer.

Bogen er ærlig, påfaldende ærlig. Ikke mindst når det kommer til forholdet mellem Rasmus og hans kone Anita. For der er vitterlig udfordringer og Rasmus beskriver ærligt sine tanker undervejs i forløbet. Også Anita har fået et kapitel i bogen. Hun fortæller om hvordan det er at være kone til en af verdens bedste triathleter. -Ingen tvivl om at Anita også har ambitioner på egne vegne og det bliver der heller ikke lagt skjul. -Og netop Anitas ambitioner om at være andet end “hjemmegående husmor” er netop et af de helt store omdrejningspunkter i bogen. Men bestemt interessant også at se “Projektet Rasmus Henning” fra “den anden side”.

Bogen er flot sat op på en overskuelig måde og med gode billeder. -Så intet at klage over på den front. At bogen er udgivet på forlaget Gyldendal virker da også som en kvalitetsstemling af projektet fra Gyldendals side. Derfor undrer det også lidt, at der ikke luget lidt mere ud i småfejlene, særligt sidst i bogen.

Der er umiddelbart ikke mange fif at komme efter, i hvert fald ikke forstået i direkte betydning. Det er ikke et opslagsværk, selvfølgelig er det ikke det. -Så forvent ikke at blive voldsomt meget klogere på mentaltræning, watt-tal eller konkrete træningsmetoder. Dog er der en ordliste (for det uindviede) og en beskrivelse af en typisk træningsuge (som vist er en smule mere end vi andre dødelige kan overkomme). -Men forvent til gengæld at komme helt ind under huden på en verdensklasse atlet!

Netop pga. af dagbogsformen er blikket vendt indad -og der bliver ikke (som man ellers kender det fra mange sportsfolks bøger) skudt med skarpt mod konkurrenter, presse, trænere mv. Faktisk fylder andre personer, udover den nærmeste familie og samarbejdspartnere, ganske lidt i bogen.

Bogen giver et særdeles godt indblik i hvor meget der kræves for at nå toppen i triathlon -både af atleten selv og personerne omkring. Vi kommer bag om kramperne i Abu Dhabi og Århus og frustrationerne der følger med, om at flytte til Fuerteventura og om at blive der længere end aftalen var, om trænerskiftet midt i sæsonen, om huset derhjemme, om skaderne, om tvivlen og ikke mindst om overvejelserne, om det er det hele værd. -Heldigvis bliver konklusionen, at det er det hele værd og Rasmus melder sig atter i kampen om det øverste trin på podiet.

Udover atleten Rasmus Henning får læseren også et indblik i forretningen, virksomheden om man vil, om “Projektet Rasmus Henning”. Der skal ikke bare trænes, spises, soves, restitueres og konkurreres, som man ellers kender det fra de store sportsgrene. Der skal også skrives fakturaer, laves regnskab, bestilles flyrejser, laves markedsføring, repareres cykel og bestilles dele og meget, meget andet. Der skal også benhårdt prioriteres når fx valget skal falde på hvor stort et support team der skal med til Hawaii Ironman, for Rasmus må selv punge ud.

Der er ingen dans på roser, hvis man vil være den bedste….! “You loose 100 percent of the shots you don’t take”, står der på bogens første side.

Vejl. udsalgspris 299 kr.

Skal man læse den? Ja, det synes jeg bestemt, at man skal -i særdeleshed hvis man er tri-nørdet, men faktisk også selvom man ikke er.