Sportskogebogen

“Sportskogebogen – vejen til optimal præstation” af Anne Henriksen er en bog der primært henvender sig til langdistance idrætsudøvere med en træningsmængde på minimum 1½ time dagligt eller fra 10 timer ugentligt og opefter.

 

sportskogebogen_forside

 

Det er ingen hemmelighed at jeg kender Anne vældig godt og det er netop hende, der har skrevet afsnittene om kost her på siden. Derfor må jeg også erkende at det kan påvirke anmeldelsens objektivitet. Dét til trods, vil jeg her komme med min beskrivelse og vurdering af bogen – og ja hånden på hjertet, jeg synes den er anbefalelsesværdig.

Når jeg får en ny bog i hånden, kan jeg ikke dy mig for lige at bladrer den igennem – for at få et overordnet indtryk. Sportskogebogen er relativ stor, hardback og siderne er “matte” og i kraftig kvalitet. Flotte billeder og overskueligt layout. Dét er lækkert! Alle opskrifter er illustreret med et helsides billede. Flotte billeder af maden, er for mig altafgørende, hvis jeg skal motiveres til at anvende opskrifterne. Mine resultater i køkkenet bliver aldrig i nærheden af det på billederne, men der er da ikke noget mere trist end en kogebog uden billeder – eller med dårlige billeder for den sags skyld.

side_eksempel

 

Bogen indledes med en kort introduktion. I det efterfølgende teoriafsnit gennemgås basale områder indenfor sportsernæring herunder energibalance, vægttab vs vægtøgning, væske, makronæringsstoffer, antioxidanter, timing mv. Der er også fif at hente ift kost før og under konkurrencer. Afsnittet er let overskueligt med en række faktabokse, der opsummerer tekstens indhold. Jeg vil mene, at man fint kan læse teoriafsnittet uden nogen baggrundsviden indenfor sportsernæring. Bogen er overordnet bygget på Fødevarestyrelsens 10 officielle kostråd, men tilrettet den aktive idrætsudøver. – Så altså hverken paleo eller Low Carb High Fat, men den traditionelle fordeling med ca 15 E% protein, 55 E% kulhydrat og 30 E% fedt.

Bogen indeholder nogle fine eksempler på forslag til en “kostplan” for hhv. en mand og kvinde der træner 10 og 20 timer pr uge. Planen giver et rigtig godt overblik over hvor meget energi der skal til og ikke mindst hvordan måltiderne kan times ift træningen. – Noget af det jeg ofte synes kan være en udfordring. Samtidigt kan eksemplerne bruges som inspiration, til en i hvert fald for mit eget vedkommende, noget mere varieret kost. Realistisk set nok også lidt ambitiøs ift tidsforbrug i køkkenet, men for eksemplets skyld er den meget brugbar.

Opskriftsdelen er inddelt i flg. afsnit: morgenmad, mellemmåltider, frokost, energi- og restitutionsmåltider, aftensmad og desserter. Hvert afsnit byder på en række opskrifter, der umiddelbart indeholder relativt almindelig råvarer. Så det skulle ikke være nødvendigt at jagte rundt i diverse specielbutikker. Jeg mener også at opskrifterne fint kan bruges til hele familien, hvad der også må være ret centralt for de fleste af os almindelig dødelige.

Til de enkelte opskrifter er der en faktaboks med energifordeling, tid, næringsindhold og fif ved hhv mål om vægttab eller vægtøgning. Der er ligeledes tips til variationsmuligheder.

Undervejs i bogen er der nogle korte interviews med en række sportsudøvere bl.a. triatleten Line Thams. Her kan man læse om udøvernes tanker omkring kost ligesom de deler ud af egne yndlingsopskrifter. Dét er en fin lille detalje.

line_atlet

 

Nå, men jeg skulle jo også prøve nogle af opskrifterne. Bevares, det var nærmest angstprovokerende alene af den grund jeg ikke slavisk har fulgt en opskrift siden hjemkundskabstimerne i 5. klasse. Jeg orker ikke det der med at skal stå at måle og veje – og sikre mig at man nu har det hele osv. Men okay, okay nu skulle det prøves. Jeg tog et billede af et par opskrifter og begav mig ud for finde ingredienserne i supermarkedet. Jeg sjuskede måske en kende med afmålingerne, men var i øvrigt ret stolt af mig selv over at det nogenlunde lykkedes. Dels at købe ind efter en opskrift og nærmest også at følge den. Måske var det ikke helt dumt, for jeg synes i al beskedenhed at resultatet blev ganske fint. I den sammenhæng skal Anne have ros for at de bageopskrifter jeg har prøvet har angivet mål i dl – det er da dejlig nemt:-).

Opsummerende synes jeg, at Sportskogebogen udmærker sig ved at have en praktisk tilgang til sportsernæring og viser at det ikke behøver at være så kompliceret. Jeg kan godt li’ når nogen gør sig umage og det har Anne gjort med Sportskogebogen. Derfor får den min klare anbefaling til de sportsfolk, der søger basal viden om evidensbaseret sportsernæring og/eller inspiration til den daglige madlavning.

 

Fakta:

Titel: Sportskogebogen – vejens til optimal præstation

Forfatter: Anne Henriksen

Fotos: Allan Trolle

Forlag: Turbine

1. udgave, 1. oplæg

Antal sider: 200

Bogen udkommer: 07.05.2015

Vejledende udsalgspris: 249 kr

Sportskogebogen udkommer også som E-bog

 

Bogen kan bl.a. købes her.

 

(anmeldt maj 2015)

 

Go to Top